insan

yeryüzündeki en zararlı varlık.
fiziğe göre insan; sürekli madde ve enerji(zira einstein’a göre madde enerjinin yoğun hali) alışverişi yapan açık bir sistemdir. değişkendir
kimyaya göre; evren’de bulunan elementlerin bir araya gelerek oluşturduğu kimyasal bir fabrikadır
biyolojiye göre; insan kuyruksuz bir maymun türüdür..
felsefeye göre; insan sorgulayabilen bir hayvandır.
yaşadıklarıyla şekillenir, daha sonra ya yeşerecek ya da solacaktır.
insan bir hata. maymunlar insanlara, insanlar da tanrılara benziyor. ama insan ne maymun ne tanrı. maymun bedeninde tanrı aklı. ya bu bedenden soyutlanıp salt bir akıl olmanın yolunu bulmalı, ya da kendisini yok etmeli. bedeninin zihninden apayrı olduğu bir varlık artık, yaşam tarzımızın gidişatı da anlamsız kıldı bedeni. insan, bedenine ağır gelen düşüncelere sahip olabiliyor. bu düşünceler doğru ama bu beden içinde yanlış şeyler çünkü beden dayanamıyor. tükendi beden. tarıma geçiş sonrası başladı tükenme, yani belirsizlik, geçiş belki de. eskiden vücutlar gündelik işlerde daha çok kullanıp sağlıklı ve fit kalabilir haldeydi. bugün gelişmiş yerlerde neredeyse hiç yok bu. fitness salonları var artık vücut için. ama eskiden vücut için yaptığınız hareketler size ürün sağlarken bugün çemberdeki bir rat gibi hiçbir yere varmadan koşu bandında koşmak, ağırlık kaldırıp eli boş kalmak var. bitişe dair ufak bir örnek bu. böyle yapmayınca sağlıklı kalamıyor modern insan. sürü hayvanı doğasından ayrılmaya çalışmak da psikolojik rahatsızlıklar ve bağımlılıklara yol açıyor. hiç uygun değil insanın mantığı ve bedeni.
niyazi-i mısrinin yazdığı sedat anar'ın seslendirdiği replay tuşunu kıran eser
zihninden neler geçtiği asla belli olmayan; hırs ve hazla donatılmış, yaşam savaşındaki en üst level canlılar.

insan insan dedikleri
insan nedir şimdi bildim
can can deyü söylerlerdi
ben can nedir şimdi bildim

sıfat ile zat olmuşum
kadr ile berat olmuşum
hak ile vuslat olmuşum
mihman nedir şimdi bildim

muhyiddin der hak kadir
görünür her şeyde hazır
ayan nedir pinhan nedir
nişan nedir şimdi bildim

...
öylesine kutsal bir varlıktır ki bunu kavramak için uzun uzun düşünmek gerekir. beşer deri giydirilmiş demektir ve insan bunun çok ötesindedir. beşer şaşar fakat insan kutsaldır. insanı beşere indirgememek lazımdır. başka bir yönden bakarsak da beşer olmaktan çıkıp insan olmaya terfi etmeliyiz. varlık alemine kalb nazarından bakabilmeliyiz. insan deyince şeyh galip'in şu meşhur beyiti zihnimde canlanır:

hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
merdüm-i dide-i ekvân olan âdemsin sen.
topluluk içinde kendini hem güvende hem yalnız hisseden tek canlı.bazen aralarından bir milyon kişinin yaratmayı başaramayacağı değişimi birinin meydana getirmesiyle tekrar ve tekrar şekillenen bir bakış açısına sahip,aralarında bulunduğum canlı türü.
  • /
  • 3

içerik kuralları - iletişim