islamiyette nedenleri tam olarak belirtilmeyen durum. sadece yasak o kadarını biliyoruz: "o, size ölüyü, kanı, domuz etini ve allah'tan başkası adına kesilmiş olanı kesin olarak haram kıldı. fakat kim kaçınılmaz olarak muhtaç kalırsa, taşkınlık yapmamak ve haddi aşmamak şartıyla ona bir günah yoktur. gerçekten allah, bağışlayandır, esirgeyendir." (bakara suresi, 173)
konu hakkında birçok görüş ortaya atılıyor ancak en tutarsız olanı islamcıların ortaya attıkları, domuz etinin sağlığa zararlı olduğu. buradan yine sadede gelen islamcılar "bakın işte sağlıksız bir et o yüzden yasak" demeye başladılar. öncesinde ise domuzların eşcinsel ilişkide bulunması, eşini kıskanmaması gibi garip gerekçeleri vardı. kaldı ki, domuz etinin sağlığa zararlı olduğuna dair ileri sürülen gerekçeler de tam tutarlı değil. çoğu "kötü özellikler" başka etlerde de bulunuyor. örneğin domuzda trişin olması koyunda şarbon hastalığının bulunmasından misliyle iyi bir durum vb. neyse buraları tartışmayacağım çünkü muhammed'in domuzu haram kılmasının gerekçeleri derin tıbbi bilgilerinden ileri gelmiyordu.
bir kere domuz etinin yasaklandığı bakara suresi'ni incelemek lazım. bakara herşeyden önce kanımca müslümanlığın en önemli ayeti. çünkü fatiha'dan hemen sonra, genel hatlarıyla "haramlar-helaller" miras bölüşümü gibi sosyal kurallar ilk olarak bakara'da betimlenmeye başlanmıştır.
ayrıca bütün kuran-ı kerim metinleri içinde en yahudiler'e göz kırpan ayet bakara'dır. özellikle 47. ayeti insanı dehşete sürükler, çünkü allah israiloğullarının bir dönem insanlığa üstün kılındığını belirtir: "ey israiloğulları! size verdiğim nimeti ve vaktiyle sizi âlemlere üstün kıldığımı hatırlayın." bakara suresi'nin önemli bir kısmı ise hicretten hemen sonra medine'de 'inmiştir'. bu dönem ise muhammed'in bütün ittifakları kolladığı, özellikle yahudilerle arasını çok iyi tutmaya çalıştığı bir dönem. öyle ki, muhammed yahudiliğin temeli olan "diğer ırklardan üstün olma" inancını bile kabul etmiştir. ve işte ne alakası var şimdi, diyecek sevgili okuruma yöneliyorum, öncelikle domuz yahudilikte de haramdır ve bu nedenle islam açısından da haram olması yahudililerle iyi geçinme politikasının eseridir.
işin ilginci bağnaz yahudiliğe karşı bir tepki gibi gelişen hristiyanlıkta domuz haram değildir. hristiyanlık örneğin "ilk taşı aranızda günahsız olan atsın" şeklindeki sözle, yahudiler tarafından dayatılan recme tepki göstermektedir. bir yandan da hatırlatayım, recim islamiyet'te de vardır.
neyse devam ediyorum, konumuz muhammed'in yahudi inançlarını benimsemesi... peki yahudiler için neden domuz haram. bu konuda ise iki varsayım var, birincisi musevilik'teki mısır etkisi. evet, musevilik mısır inanışlarından pek çok şey aktarmıştır.
mısır'da ise hiç şaşırtmayacak biçimde domuz eti haram kılınmıştır: eski mısır'da domuz pis kabul edilir. domuza değenin elbiseleriyle beraber nil nehrine atlayıp yıkanması gerekir. sadece bir yılda iki kez tanrılara domuz kurban ederler ve bu zamanlarda domuz yerler yılın geri kalan kısmında domuz yemezler. domuz çobanları tapınaklara sokulmaz. bunlara kızda verilmez kendi aralarında evlenirler.
ikinci bir neden ise yahudilerin inançlarının oluşturulmasında hint etkisi. bu hipotez ise şöyle: "domuz kadim hint uygarlığından yahudi inanışına etki eden en önemli unsurlardan birisidir. hint dinlerinde tanrılardan birinin sembolüdür. tıpkı inek tıpkı fil tıpkı bengal kaplanı gibi tanrı telakki edilir ve tapınılır. hala daha uzak asya dinlerinin önemli bir kısmında bu inanışlar sürdürülmektedir. bu inanışların nasıl oluştuğu binlerce yıldır bu inanışların hala nasıl kabul gördüğü tartışması ayrı bir mesele. ancak domuz özellikle yahudilikte ve islam da yenmesi haram kılınan bir hayvan. domuzun kutsallığı şekil değiştirilerek yenmesi yasaklanıp bu inanç korunmuştur."
tabii musevilik hakkında çok fazla bir bilgim olmadığından, hangisinin daha etkili olduğu konusunda bir fikir sunamayacağım ancak benim asıl meselem zaten islamiyet'in allah'ın kelamı değil, farklı inanışlardan etkilenip, oluşturulmuş birşey olduğu.
Edit: akademisyen bir yazardan alıntıdır. Alanda arastirma yapan bir ogretim görevlisi oldugu icin hosuma giden bir yazı oldu,saldirmayin bana benim yazım bile değil
konu hakkında birçok görüş ortaya atılıyor ancak en tutarsız olanı islamcıların ortaya attıkları, domuz etinin sağlığa zararlı olduğu. buradan yine sadede gelen islamcılar "bakın işte sağlıksız bir et o yüzden yasak" demeye başladılar. öncesinde ise domuzların eşcinsel ilişkide bulunması, eşini kıskanmaması gibi garip gerekçeleri vardı. kaldı ki, domuz etinin sağlığa zararlı olduğuna dair ileri sürülen gerekçeler de tam tutarlı değil. çoğu "kötü özellikler" başka etlerde de bulunuyor. örneğin domuzda trişin olması koyunda şarbon hastalığının bulunmasından misliyle iyi bir durum vb. neyse buraları tartışmayacağım çünkü muhammed'in domuzu haram kılmasının gerekçeleri derin tıbbi bilgilerinden ileri gelmiyordu.
bir kere domuz etinin yasaklandığı bakara suresi'ni incelemek lazım. bakara herşeyden önce kanımca müslümanlığın en önemli ayeti. çünkü fatiha'dan hemen sonra, genel hatlarıyla "haramlar-helaller" miras bölüşümü gibi sosyal kurallar ilk olarak bakara'da betimlenmeye başlanmıştır.
ayrıca bütün kuran-ı kerim metinleri içinde en yahudiler'e göz kırpan ayet bakara'dır. özellikle 47. ayeti insanı dehşete sürükler, çünkü allah israiloğullarının bir dönem insanlığa üstün kılındığını belirtir: "ey israiloğulları! size verdiğim nimeti ve vaktiyle sizi âlemlere üstün kıldığımı hatırlayın." bakara suresi'nin önemli bir kısmı ise hicretten hemen sonra medine'de 'inmiştir'. bu dönem ise muhammed'in bütün ittifakları kolladığı, özellikle yahudilerle arasını çok iyi tutmaya çalıştığı bir dönem. öyle ki, muhammed yahudiliğin temeli olan "diğer ırklardan üstün olma" inancını bile kabul etmiştir. ve işte ne alakası var şimdi, diyecek sevgili okuruma yöneliyorum, öncelikle domuz yahudilikte de haramdır ve bu nedenle islam açısından da haram olması yahudililerle iyi geçinme politikasının eseridir.
işin ilginci bağnaz yahudiliğe karşı bir tepki gibi gelişen hristiyanlıkta domuz haram değildir. hristiyanlık örneğin "ilk taşı aranızda günahsız olan atsın" şeklindeki sözle, yahudiler tarafından dayatılan recme tepki göstermektedir. bir yandan da hatırlatayım, recim islamiyet'te de vardır.
neyse devam ediyorum, konumuz muhammed'in yahudi inançlarını benimsemesi... peki yahudiler için neden domuz haram. bu konuda ise iki varsayım var, birincisi musevilik'teki mısır etkisi. evet, musevilik mısır inanışlarından pek çok şey aktarmıştır.
mısır'da ise hiç şaşırtmayacak biçimde domuz eti haram kılınmıştır: eski mısır'da domuz pis kabul edilir. domuza değenin elbiseleriyle beraber nil nehrine atlayıp yıkanması gerekir. sadece bir yılda iki kez tanrılara domuz kurban ederler ve bu zamanlarda domuz yerler yılın geri kalan kısmında domuz yemezler. domuz çobanları tapınaklara sokulmaz. bunlara kızda verilmez kendi aralarında evlenirler.
ikinci bir neden ise yahudilerin inançlarının oluşturulmasında hint etkisi. bu hipotez ise şöyle: "domuz kadim hint uygarlığından yahudi inanışına etki eden en önemli unsurlardan birisidir. hint dinlerinde tanrılardan birinin sembolüdür. tıpkı inek tıpkı fil tıpkı bengal kaplanı gibi tanrı telakki edilir ve tapınılır. hala daha uzak asya dinlerinin önemli bir kısmında bu inanışlar sürdürülmektedir. bu inanışların nasıl oluştuğu binlerce yıldır bu inanışların hala nasıl kabul gördüğü tartışması ayrı bir mesele. ancak domuz özellikle yahudilikte ve islam da yenmesi haram kılınan bir hayvan. domuzun kutsallığı şekil değiştirilerek yenmesi yasaklanıp bu inanç korunmuştur."
tabii musevilik hakkında çok fazla bir bilgim olmadığından, hangisinin daha etkili olduğu konusunda bir fikir sunamayacağım ancak benim asıl meselem zaten islamiyet'in allah'ın kelamı değil, farklı inanışlardan etkilenip, oluşturulmuş birşey olduğu.
Edit: akademisyen bir yazardan alıntıdır. Alanda arastirma yapan bir ogretim görevlisi oldugu icin hosuma giden bir yazı oldu,saldirmayin bana benim yazım bile değil